2015. június 23., kedd

Tanulás az iskola falain túl

Halle egyetemi város, kulturális központ, az iskola kihasználja az ebből adódó előnyöket, a tanulás színterét gyakran az iskolán kívülre helyezi. Rendszeresen tartanak projekthetet vagy múzeumpedagógiai foglalkozásokat, ebben segítséget nyújtanak a múzeumpedagógusok és az egyetemisták is. 


A Ludwigsfeld iskola diákjai igen gyakran töltik a napot az iskolától fizikailag távolabb eső helyen, de az iskola programjához kapcsolódó tanulással. Ezek a napok, néha hetek az úgynevezett projektnapok, amire különös gonddal készülnek a tanárok és a gyerekek, a tanultakat a későbbiekben számos tantárgyhoz kapcsolódóan dolgozzák fel.
Június 22. Projektnap a Martin Luther egyetemen és a mezőgazdasági múzeumban.
Az egyetemi látogatás kiemelt eseménye volt ennek az évnek, meghatározó élményt jelentett sok gyereknek. A rendszer alaposan kidolgozott: bejelentkezés után (egy-két évet is kell várni az időpontra) a témát előre egyeztetik a pedagógussal, majd kijelölt kísérőt kap a csoport egy egyetemista személyében, aki segíti a pedagógust. A résztvevők névre szóló belépőkártyát kapnak, rövid tájékoztatót az egyetemről. Az "előadásokat" egyetemisták tartják, akik közösségi munkaként végzik ezt.
Az egyetem
Az egyetem híres oroszlánjai 

A csoportunkat orvostanhallgatók fogadták és a szívről tanítottak. Kipróbálhattuk a sztetoszkópot is!
Visszatérve az iskolába, a tanórákba szervesen beépíti a pedagógus az itt tanultakat.

Látogatás a múzeumban (Haustiermuseum)
Ezután a háziállatokat bemutató múzeumba mentünk. A múzeumpedagógus kidolgozott programja segítette a gyerekek érdeklődésének folyamatos fenntartását, sok ismeretet sajátítottak el, sok érdekességet láttak és ami a legfontosabb, bátran kérdezhettek, elmondhatták véleményüket. Természetesen mindenki tudta, hogy a zebra kivétel a háziállatok közül.

A múzeumlátogatás szervezése néhány héttel korábban megkezdődött, a múzeumpedagógussal megtörtént a részletek pontosítása: látogatás ideje, létszám, célja, feladatok, munkaformák, hogyan illeszkedik a tanítás-tanulás folyamatába. Az iskolában már egy héttel korábban megkezdődött a látogatásra való felkészülés az első osztályosok körében, ráhangolás, ismeretek összegyűjtése, kérdések megfogalmazása. A job-shadowing alatt lehetőség volt személyes tapasztalatokat szerezni a megvalósításról. Múzeumpedagógus munkáját önkéntes egyetemista segítő is támogatta. Téma háziállatok, testfelépítésük, táplálkozásuk volt. A foglalkozást feladatlappal támogatták, ebben új ismeretekkel és kérdésekkel találkoztak a gyerekek. A foglalkozás végén, csoportszinten összefoglalták a tanultakat ellenőrző kérdések segítségével. A folyamat azonban még ekkor nem zárult le. Érdekes volt, hogy a következő írás órán a múzeumban látottak alapján közösen állították össze a diktáláshoz a szóanyagot (állatok neve), a matematika órán az állatok súlya és méreteinek összehasonlítása történt. E tapasztalat ráirányítja figyelmünket arra, hogy a múzeumpedagógiai foglalkozásokat tervezzünk alsó tagozatos gyerekeknek is az új tanévben. Az előkészítés és az eredmények felhasználása más tantárgyak esetében szintén mintául és sok ötlettel szolgál.     
Megjegyzés: a gyerekek magabiztosan és szabályosan közlekednek csoportban a nagyvárosban. Szabálykövetőek, senki nem érintette meg a kitömött állatokat.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése